maandag 20 april 2009

Terug thuis....

Hallo iedereen,

Na een lange tijd wordt dit berichtje vanuit België gepost... We hebben Zambia achter ons gelaten, en na een lange bus en vliegrit zijn we veilig aangekomen!
Na onze laatste post hebben we een week in een school voor kinderen met een beperking gewerkt, wat een hele ervaring was... De middelen zijn er zo beperkt, dat het erg schrijnend om zien was! Daar hebben we echter heel wat kunnen verwezenlijken op materieel gebied... Tandenborstels voor alle kinderen, enkele nieuwe matrassen, dekens, etc! Alle sponsorgeld die we nog niet besteed hadden in ons klasje, hebben we gebruikt om ook deze kinderen een stukje vooruit te helpen. We hadden geluk dat de zusters die in het weeshuis werkten van goede wil waren! We kunnen erop vertrouwen dat ons materiaal daar in goede handen is!

Ook hebben we nog wat de toerist gaan uithangen in Livingstone... Het museum, de Victoria Falls langs alle kanten en de zon zorgden voor een onvergetelijke ervaring.

Afscheid nemen in Kasama viel me heel zwaar... De busrit richting Livingstone is met heel wat traantjes gepaard gegaan...Na al die weken bouw je een band op, leer je mensen appreciëren en waarderen. Heel wat adressen en telefoonnummers werden uitgewisseld, maar toch blijft de vraag 'zie ik hen ooit nog terug?' in mijn hoofd ronddwalen...
Het was een fantastische tijd hier, een hele ervaring... Ik hou van die Afrikaanse cultuur, van de zon, het optimisme, het niet-stressen...
Mensen vragen me nu ik hier in België terug ben 'en wil je nog terug?'... Het antwoord is daarop overduidelijk 'JA!'
Het is allemaal zo apart, zo mooi, zo eenvoudig ingewikkeld... Afrika laat je niet koud, en zoals de cliché het zegt 't kruipt in je bloed'...

Nu we terug thuis zijn wordt het aanpassen geblazen. Weer wennen aan het Belgische ritme, de routine, de stress... Zambia zie ik echter niet als afgesloten hoofdstuk, ik hoop dat ik vele kleine beetjes kan meenemen in het dagelijkse leven hier!

Bij deze wordt het ook tijd om eventjes merci te zeggen.... Bedankt aan alle berichtjes op onze blog, aan de kaartjes, telefoontjes, sms-jes, mails, briefjes,...
Bedankt om ons verhaal te volgen, bedankt aan alle sponsoring... Foto's van de blije zwarte gezichtjes me al het materiaal spreekt boekdelen!
Bedankt aan de mama's en papa's voor de financiële en emotionele steun!

Gewoon... merci!

1 opmerking:

Nele zei

Toevallig kom ik nog op deze site terecht. En ik wil alleen maar zeggen: De mensen daar vergeten je niet, integendeel, ze denken er nog elke dag aan! Zelf ben ik ook in Zambia geweest voor stage en ben verleden jaar teruggeweest, 1 woord: ZALIG!