woensdag 18 februari 2009

We durven al iets meer uitproberen!

Gisteren startte de dag, zoals elke morgen, heel vroeg.
We begonnen met onze was. Want dit is iets dat we altijd maar uitstelden en onze onderbroeken voorraad raakte uitgeput.
Wassen met de hand, een heel karwei. Water heen en weer brengen, kleren spoelen, uithangen, en hopen dat ze voor de regen terug binnengehaald worden.
Gelukkig was het weer een stralende dag en was alles vlug droog (al sinds zaterdag geen regen meer!!!)

Dan richting school. Zowel bij Lies en ikzelf was er geen leerkracht aanwezig.
We waren het beu. Iedere morgen hetzelfde liedje. Alleen in een klas met 50 leerlingen.
Dus gingen we naar de zuster.
Ze zei: ‘It shouldn’t be, but you can handel it?’
We stonden aan de grond genageld. Als de hoofdzuster er al geen probleem van maakt dat de leerkrachten niet komen…
Nu, we hebben al geleerd om ons uit de slag te slaan. En we probeerden ook wat Belgisch onderwijs te integreren. Gisteren moesten we beiden ‘cijferen’ geven.
We besloten de beginsituatie te checken. We gaven hen 10 oefeningen en deelden de groep in, in 3 niveau’s. Dit was wel een toffe ervaring.

Vandaag werkten we dan verder in deze groepen. Dit maakte het voor ons gemakkelijker en hadden we een beter overzicht over de leerlingen. De beste groep maakte 10 oefeningen en mocht als beloning een sudoku oplossen. De middelste groep maakte 7 oefeningen en indien ze het foutloos deden, konden ook zij een sudoku oplossen.
Degenen die foutjes maakten, kregen steentjes waar we een abacus van maakten om zo de oefeningen uit te leggen. Met de zwakke groep startten we onmiddellijk met de steentjes.
Schitterend! Na anderhalve week de Afrikaanse manier van lesgeven te volgen, durfden we nu zelf eens iets uit te proberen.

Ook in de International school overtroefden we ons zelf! We werkten verder met de leerlingen aan ‘measering’. Nu wisten we op voorhand dat dit ons onderwerp was. We konden ons ook beter voorbereiden.
Lies en ik splitsten ons op in 2 groepjes. Zo konden we beter individueel werken.
Ze moesten hun arm, voet en hand verven en op papier drukken. Zo konden ze hun Span, Feet and Cube meten. Ze vonden het fantastisch om te doen.
Daarna deden we allerlei meetoefeningen zodat iedereen ook dit onder de knie had.
Echt leuk om de kinderen telkens zo enthousiast te zien. Niets wordt hen teveel!

Op onze terugweg van school werden we lastig gevallen door een dronken man. Hij wou ons geld geven en bleef ons maar achtervolgen.
Hij probeerde de winkeltas af te pakken, raakte ons voortdurend aan. Hij wandelde mee tot we bijna thuis waren. Wat we ook probeerden, we raakten hem niet kwijt.
Het werd ons echt teveel! Hij stonk naar bier en we wilden dat hij ons met rust liet!
Gelukkig kwamen we 2 mannen tegen op een fiets. Zij zeiden ons om naar de politie te stappen. De man verstond geen Engels maar toen hij het woord ‘police’ hoorde, verdween hij snel. Toen we het verhaal aan Claire vertelden, zei ze dat we de volgende keer gewoon luid moeten beginnen schreeuwen. Dat is hier de tactiek die wel werkt! Niet beleefd blijven maar kordaat!!! Ze vond het wel grappig. Wij, de brave, beleefde Belgjes! We moeten nog wat werken aan onze assertiviteit.

’s Avonds werden we uitgenodigd bij de buren (Uli en haar gastgezin). Voor de verandering rijst met kip en sla. Maar je hoort ons niet klagen. Het was echt lekker en gezellig. Marco (de man) bleef maar praten…
Nu we buren zijn van Uli en kennis gemaakt hebben met haar gastgezin, zullen we wel vaker eens heen en weer lopen!

Vandaag dus eerst de lesdag over ‘cijferen’.
In de International school nam Lies de groep om sportactiviteiten te doen, terwijl ik nog met een 4-tal leerlingen de laatste ‘measering-oefeningen’ deed.
Fantastisch om te zien dat ook zij nu weten dat in 1m, 100 cm zitten. Dankbaar om te zien dat wij alle leerlingen die problemen hadden met measering, er boven op hielpen. Ook Hazel was super tevreden!

Morgen mogen we de leerlingen bijwerken die problemen hebben met volume. We kijken er al naar uit want het zijn echt fantastische dagen in de International School!

Veel liefs
Lies en Ilse

Geen opmerkingen: